Som liberal är skolinspektionens rapport avseende skolan i Grästorp en omskakande upplevelse. Att vår skola som under flera år haft som mål att skapa världsmedborgare dvs kosmopoliter som kännetecknas av åsikter om likaberättigade medborgare utan skiljaktigheter i ras, nationalitet eller religion nu vid skolinspektionens kontroll visar sig vara motsatsen – det är skrämmande på riktigt.
Att sätta upp som mål för skolan att utbilda världsmedborgare och där man också söker personal just med inriktningen att utbilda världsmedborgare samt dessutom under flera år hävda att målet är uppnått ger en känsla av bedrägeri och försök till illusion när vi nu vet resultatet som är raka motsatsen till vad man säger sig ha jobbat mot.
Skolinspektionen anger (från NLT:s artikel) kränkande språkbruk och utspel. Rasism, antisemitism och homofobi i olika utspel. Könsord, nedsättande kommentarer om utseenden ner i de yngre åldrarna på skolan. Elever från samtliga klasser och även lärare upplever enligt rapporten att problemen är omfattande och tidvis mycket stora. På högstadiet har det kränkande språkbruket enligt eleverna blivit normaliserat och en del lärare menar att det är vanligt och normaliserat med rasistiska utspel även på mellanstadiet.
Skolchefen i Grästorp hävdar att orsaken till stor del är otydlighet i rutiner och policydokument och vem som skall göra vad och en hårdnande attityd på sociala nätverk. Lösningen är en ny plan …..etc.
Kommentarer från mig som liberal
Det måste ta en ände med dokumentationshysterin som om dokument skulle vara lösningen på grundläggande värderingar hos elever och eventuellt även hos deras föräldrar. Vet vi ens att vår skolpersonal har de värderingar som en världsmedborgare skall ha? För om inte de dvs skolpersonalen har det generellt så blir det svårt att överföra världsmedborgarens värderingar till våra elever. Hur jobbar skolan med värderingarna – som man satt som mål att uppnå – hos skolans personal, elever och föräldrar?
Skolans värdegrund
Skolan har sedan mycket lång tid tillbaka en värdegrund som är mycket bra och helt i enlighet med de värderingar som vi i Sverige vill skall råda i samhället. Värdegrunden finns här att läsa:
https://www.skolverket.se/download/18.192dfce916aff44f9af6a4/1560325112335
/F%C3%B6rslag%20l%C3%A4roplan%20grundskolan.pdf
Den har funnits länge och det behövs inget ytterligare i dokument. Följ värdegrunden och undervisa med utgångspunkt i den så kommer vi att komma rätt.
Som liberal och medlem i Svenska kyrkan så står jag också bakom Svenska kyrkans värdegrund som inte är så olik skolans värdegrund. Om skolan inte har förmågan att implementera sin egen värdegrund så finns det alltid en möjlighet att fråga kyrkan om hjälp. I Sverige har vi en sekulär skola och jag tror att det finns en stor uppslutning omkring detta – skolan skall vara sekulär och icke konfessionell. Ändå – klarar inte skolan av att vidareförmedla sin värdegrund kanske man borde ta hjälp. Är det farligt att tillåta en mer öppen hållning till den gamla kristna bakgrunden?
Här följer Svenska Kyrkans värdegrund (som du ser är mycket detsamma i värderingar)
Svenska kyrkans värdegrund genomsyrar hela vår organisation och verksamhet i Sverige och internationellt. Den är vägledande i arbetet för mänskliga rättigheter, jämställdhet, barnets bästa, en hållbar värld och emot sexuella trakasserier, övergrepp och diskriminering.
Svenska kyrkan ser varje människa som en avbild av Gud, med rätt till ett liv i värdighet. Till grund för vårt arbete ligger varje människas grundläggande mänskliga rättigheter, så som de uttrycks i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Vi motsätter oss alla former av förtryck eller ojämlikhet som hindrar människor att leva i säkerhet och frihet.
Enligt Kyrkoordningen har barnen en särställning och ska därför särskilt uppmärksammas i Svenska kyrkan verksamhet. För att bedöma vilka konsekvenser som uppstår för barnet av de beslut som fattas gör vi barnkonsekvensanalyser. Till grund för dessa ligger FN:s deklaration om barnets rättigheter – Barnkonventionen.
Svenska kyrkan arbetar aktivt emot sexuella trakasserier och övergrepp. Inom kyrkan finns ett nätverk av kontaktpersoner som lyssnar, ger stöd och förmedlar kontakt till myndigheter och organisationer till den som blivit utsatt för övergrepp. Det gäller barn och ungdomar såväl som vuxna.
Hållbarhetsfrågorna är ständigt närvarande i Svenska kyrkans verksamhet. Med människovärdet i fokus arbetar vi för människor som lever i utsatthet både i Sverige och utomlands, oavsett om orsaken är fattigdom, sjukdom, miljöförstöring eller pågående konflikt.
Att arbeta för fred i världen är ett av Svenska kyrkans allra viktigaste uppdrag. Fredsarbetet går ut på att verka för försoning, respekt för mänskliga rättigheter och påverka beslutsfattare i Sverige, EU och FN.
Vi tar tydligt ställning mot diskriminering, våld och förtryck mot kvinnor och flickor, samt mot orättvisor på grund av sexuell läggning eller könsidentitet. Vi verkar för genusrättvisa och jämställdhet tillsammans med de kyrkor och organisationer vi samverkar med, i de nätverk och arenor där vi finns och verkar.
Dag Hardyson
Lämna ett svar